torsdag 4. april 2013

12 dager gamle

Utviklingen går fremover, akkurat som det skal, heldigvis. På tirsdag fikk alle valpene sin første markkur. Tror ikke de syntes det var kjempegodt, men de hadde egentlig ikke så stort valg, så alt gikk ned. Tirsdag begynte jeg også å se at den ene tispa begynte å få et lite glipe på det ene øyet, dagen etter hadde hun det på det andre også, og så fulgte den andre tispa etter i går. Man klarer så vidt å skimte øynene på dem. Jeg gleder meg veldig til de åpner seg helt – da kommer de til å bli enda søtere enn nå! Hannene kommer nok straks etter, for jeg begynner å skimte et bitte lite glipe i øyekroken deres.

Tispe merket.

Tispe umerket. 

Rikke er veldig flink med dem, synes jeg. Nå steller hun dem som bare det. Hun ligger fremdeles hos dem hele natta. Det virker som om de spiser hele natta også. Uansett når jeg våkner, hører jeg lyden av smatting. På dagtid har hun litt lyst til å være sammen med resten av flokken, men så fort hun er ute av valperommet tar det ikke lang tid før hun står og stirrer på døra og vil inn igjen. Bare valpene blir litt større og ikke er like avhengig av å ha det varmt på rommet de er på, kommer jeg til å åpne opp døra inn til hundestua slik at Rikke kan styre dette helt selv. Nå styrer hun det sånn at hun kan gå ut og inn av valpekassa når hun vil. Rikke er veldig glad når det er tur på gang, så hun synes nok det er deilig med litt pause også. Jeg holder på å trene opp Seven, og siden Rikke gikk minimalt den siste tiden før fødselen, passer det egentlig fint med litt korte, rolige turer nå, så øker vi gradvis på etter hvert. Rikke er fremdeles flere kilo tyngre enn hun pleier, så hun beveger seg ikke like elegant som jeg er vant til å se henne.

Det er egentlig ingen som har utmerket seg spesielt – alle er godt i gang med å forsøke å gå. Veldig ustø og fremdeles litt igjen, men de beveger seg mye raskere enn før. Her er det lille ridge som tar noen vaklende skritt. 

I morgen er det tid for kloklipp igjen, for jammen vokser de små klørne fort. Jeg skal også få lagt ut en liten videosnutt igjen i løpet av helgen, for det er ganske morsomt å se hvor mye liv det blir i kassa når Rikke har vært borte en stund og så kommer tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.