søndag 17. mars 2013

8 uker og 2 dager (58 dager) etter første paring

Jeg hadde jo tenkt å legge ut bilder av valpekassa i går, men så hadde jeg besøk nesten hele dagen, og da glemte jeg det helt. Valpekassa er altså på plass i hundegangen. Der kan Rikke være helt i fred de første ukene, og så åpner jeg opp inn til hundestua etter hvert som de blir eldre. Da jeg ryddet i det forfalne skuret mitt i går (det skal rives til våren), fant jeg elementene til en gammel valpekasse. Pussig nok har det bodd en oppdretter av storpuddel i huset mitt tidligere, og hun hadde faktisk noen nære slektinger av min egen Cisco som jeg tok farvel med i høst. Et av elementene i valpekassa hennes kommer nå til nytte igjen. Jeg har vasket det med klorin og nå skal det stå og tørke før jeg skal male det og feste det foran døra inn til hundegangen på et vis. På den måten vil jeg kunne holde valpene innenfor når jeg ikke er til stede, mens Rikke kan hoppe ut og inn som hun vil. Det tenker jeg blir bra.
I dag blir det kun mobilbilder, for det var det jeg hadde for hånden i sta.


Rikke avkjøler seg i hundehagen. Det er varmt å være drektig, synes hun!

Enkelte ganger ser jeg på Rikke og tenker at det sikkert ikke blir så mange valper, men like etter tenker jeg at det må da komme ganske mange? Det blir spennende når fasiten blir utdelt. I sta fikk Rikke en siste shining før valpene kommer. I tillegg til ører, hals og poter, har jeg klippet halen hennes ganske kort. Det blir jo en del søl under en fødsel, så da er det greit å få vekk en del pels. Hun kommer uansett til å røyte av seg nesten all pelsen etter at hun har hatt valpene. 


Valpekassa er på plass, og jeg er veldig fornøyd med at jeg klarte å forklare hvordan jeg ville ha den og at jeg har gitt korrekte mål. 
Jeg føler at det er noe jeg har glemt, men jeg er vel egentlig i rute. Utstyr er hentet frem, og jeg holder på å vaske håndklær og gammelt sengetøy som det nok kommer til å gå litt av under fødselen. Det har ligget i søppelsekker i lang tid, så jeg vil få ut den litt innestengte lukta av det. Tisselaken er kjøpt inn, for jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal bruke aviser. Foreløpig er Rikke helt rolig og tempen ligger hele tiden rundt 38 grader, så det er ikke noe tegn på oppblokking. Jeg håper hun venter noen dager til. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.