lørdag 30. mars 2013

1 uke gamle i dag og navnene er bestemt

Valpene er en uke gamle i dag, så nå er det nok ikke mange dagene igjen før gå-ferdighetene utvikles og vi kan begynne å se at øynene og ørene åpnes. Enn så lenge beveger de seg ved å dra seg bortover teppet og navigere ved hjelp av lukt og varmekilder. I går hadde vekten til den tispa som veide minst ved fødsel, allerede doblet seg, så jeg kan igjen konstatere at denne gjengen får nok mat. Hun er heller ikke minst lenger. Det er faktisk ikke noen som utmerker seg spesielt størrelsesmessig, for det er ingen som har vært minst eller størst hele veien. Den eneste røde tråden er at hann umerket aldri har vært størst og hann ridge aldri har vært minst, men ellers har de vært på alle steder i skalaen. Det er virkelig et jevnt kull – det har aldri vært mer enn 50 gram i forskjell fra minst til størst. I dag veier de fra 850 til 900 gram, så jeg tipper at førstemann bikker kiloen i morgen eller mandag. De er noen miniflodhester, hele gjengen. Nå klarer jeg snart ikke å holde dem med en hånd lenger.

Her var de 1 døgn gamle.

Og dette er fra i sta – 1 uke gamle. Det har skjedd litt på den uken!



Jeg har nå bestemt meg for hva stamtavlenavnene skal bli. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal ha et tema. Å starte med alfabetet føles litt meningsløst når jeg sannsynligvis aldri vil oppdrette så mange kull at jeg noen gang kommer meg gjennom alfabetet, men så var det dette med å finne et bra tema. For lenge siden hadde jeg bestemt meg for at min første valp fra eget oppdrett skulle ha albumtittelen til en av mine favorittartister, men så synes jeg verken at jeg fant fine nok albumnavn eller sanger på det albumet til at det ble noe godt tema. Det opprinnelige navnet jeg hadde tenkt, som er «It's Not Me It's You», får jeg spare til en annen gang. Dette kullets tema blir ikke musikk, men navnet på episoder fra en av mine absolutte favorittserier: How I Met Your Mother. Temaet vil ikke gi noen mening til noen andre enn meg selv og eventuelt andre ihuga fan som har fått med seg episodenavnene, men det får så være. Ikke bare synes jeg serien er veldig morsom, men jeg liker også navnene på episodene. Navnene til valpene blir som følger:

Nifty Dude I'm Awesome – han blir igjen her hos meg og skal hete Swim til daglig (legg merke til bokstavene i  «I'M aWeSome»).
Nifty Dude Challenge AcceptedNella til daglig (legg merke til at man kan lese «Nella» baklengs i «challenge»). Nella skal bo i Oslo.
Nifty Dude Spoiler Alert – Indy til daglig. Indy skal bo i Bjørkelangen og kanskje ha et kull hos meg om noen år.
Nifty Dude Wait For It  
– Dennis til daglig. Dennis skal bo i Slemmestad.
Nifty Dude Rabbit or Duck (alternativt Have You Met Ted)

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvem av de andre som skal hete hva ennå, men jeg håper dere valpekjøpere ikke synes navnene er helt forferdelige. Dere må gjerne rangere ønskene deres og sende dem på mail til kirsti@niftydude.com, så kan jeg se om jeg klarer å matche det slik at alle blir fornøyde. Jeg oppdaterer bloggen underveis. Rett etter at jeg la ut innlegget, fikk jeg melding fra de som skal ha Nella om at man finner navnet hennes i «challenge», så da ble det et selvsagt valg at hun skal få det navnet. Ikke minst passer navnet godt til den figuren Nella er oppkalt etter. Moro! Og da det viste seg at de som skal ha Dennis også liker denne serien like godt som undertegnede, og veldig gjerne ville ha navnet «Wait For It», blir det sånn. Indy er oppkalt etter Indiana Jones, så da passer det vel egentlig fint at hun blir en liten spoiler alert.

Moren min lurte veldig på hva «spoiler alert» betyr, og det kan jo hende det er flere som gjør det. Nå er ikke jeg oversetter, så jeg har ikke noe godt norsk uttrykk for det, med det betyr at man kommer til å avsløre en viktig hendelse i en film eller en bok f.eks. når man skriver en anmeldelse. Resten regner jeg med at de fleste forstår, selv om det kanskje ikke gir så mye mening med f.eks. «rabbit or duck». Men den forklaringen kommer jeg tilbake til når det er bestemt hvem som skal hete hva. Og hvis noen plutselig skulle få lyst til å kalle hunden sin Ted, kan den få stamtavlenavnet «Have You Met Ted»  i stedet for et av de allerede nevnte navn – det er nemlig en replikk som går igjen i serien. Men jeg følte at det blir litt feil å kalle en hund det dersom den skal hete Pluto til daglig.

Heldigvis har jeg flere uker igjen med valpekos før de forlater redet, og jeg nyter hvert sekund – foreløpig. I går klipte jeg klørne for første gang, og jeg håndterer alle valpene litt hver dag. Det er en del forskning som viser at tidlig stimulering og håndtering gjør at valpene vil takle stress bedre, de vil lære raskere og bli bedre problemløsere, og jeg vil selvsagt gjøre alt jeg kan for at disse valpene får den beste starten de kan få her i livet.

Litt senere i dag kommer det nye portretter av valpene. Kommer til å legge ut slike bilder hver uke, for jeg synes det er så moro å følge utviklingen. Etter hvert som de kan stå, vil det også komme oppstilte bilder ved siden av hodebildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.