fredag 22. februar 2013

5 uker (35 dager) siden første paring

Og med det er vi over halvveis i drektigheten. Rikke har til nå ikke hatt noe tegn til kvalme eller nedsatt matlyst, men synes i stedet at hun får aaaltfor lite mat. Hun får både Vom og hundemat + tørrfôr, så hun sluker selvsagt kjøttet før hun begynner på tørrfôret – akkurat som resten av flokken. Jeg prøver å holde henne i samme kondisjon som før, for det er viktig at hun ikke er for tykk når hun skal gjennom fødselen. På tur vil hun bare gå bak meg og hun vil helst bare være i nærheten av meg, men Seven er den eneste som klarer å få henne med på litt lek om dagen.

Rikke vet nok ikke helt hva som er i vente, men det virker som om hun føler seg veeeldig drektig. 

På dag 35 i drektigheten er alle organer hos fostrene utviklet og de begynner nå å ligne på små valper. Først på dag 40 begynner de å få klør, og på dag 45 begynner de å få pels. Jeg skulle gjerne ha sett dette innefra, kjenner jeg. Hvis det er andre som synes det er like spennende som meg hvordan valpene utvikler seg, anbefaler jeg å gå inn på denne siden: http://motherandpuppies.royalcanin.co.uk/pregnancy-and-birth/puppies-in-the-womb

Jeg tenkte jeg skulle at noen slike bilder også, for å kunne se utviklingen. Dette bildet ble tatt 4,5 uke etter første paring. 

Også 4,5 uke etter første paring. 


Dette er fra i sta. Seven er altså fremdeles kul. 



Lynx får ha med et bilde denne gangen også. 

Seven er en glad apportør. Skjønner egentlig ikke hvordan han klarer å bære denne frosne, ødelagte fotballen. 

Og så må jeg bare skrive litt om Seven. Seven ble forholdsvis alvorlig skadet forrige uke (rett etter at jeg hadde oppdatert bloggen): brudd i hodeskallen og øyebenet, og i tillegg har han mistet synet på venstre øye og fått et stort sår på hornhinnen. Det så helt jævlig ut, for han var så hoven at det så ut som om øyet skulle falle ut (og jeg kjente selv at han hadde fått brudd i hodeskallen), så det er egentlig helt utrolig at det ser så bra ut allerede. Bildet over er tatt i dag, altså en uke etter at han ble skadet. Det venstre øyet ser litt blassere ut enn det andre, men hevelsen er borte. Jeg aner ikke hvordan det skjedde. Den eneste teorien jeg har, er at han må ha fått seg en smell inn i stuebordet, sannsynligvis av en av de andre hundene. Jeg hørte nemlig bare at han plutselig hylte mens jeg sto rett utenfor stuedøra. Han har ingen sår, derfor utelukket veterinæren at han er bitt.

Jeg synes dette er forferdelig trist, men Seven er like glad og har oppført seg som normalt hele tiden. Det første han gjorde da han kom hjem fra veterinæren, var å løpe rett bort til resten av flokken for å hoppe opp og slikke på dem, så han forbinder i hvert fall ikke skaden med dem. Jeg prøver å trøste meg med at det kunne ha vært mye verre – hadde bruddet i hodeskallen vært bare en cm eller to lengre bak, hadde han sannsynligvis ikke vært her i dag … Og det virker ikke som om han har noen problemer som helst med å klare seg med syn på bare ett øye, men jeg merker jo at vi får en liten utfordring i videre trening ettersom han ikke skal vri mye på hodet før han ikke så lett får med seg mine signaler.

Som før legger jeg ut sidebilde av Rikke fra i dag, men også fra de to foregående ukene, for å sammenligne. Jeg begynner nå å se at hun begynner å endre seg litt i fasongen. Jeg vil tro det blir ganske stor forskjell om en uke.

3 uker drektig.

4 uker drektig



5 uker drektig


Rikke fanger en frolic. 

Helt til slutt er en liten videosnutt fra skitur her i winter wonderland. Casir er pensjonert fra å trekke nå som han er over 10 år gammel, men det virker som om han synes det er unødvendig. Rikke har aldri trukket før, så vidt jeg vet, og nå er det jo i hvert fall ingen vits i å prøve, for hun løper jo bare bak. Spiff trekker når det betyr at han kan løpe fort. Dvs. at jeg ikke akkurat får noe særlig hjelp i oppoverbakkene, men hu hei hvor det går bortover og nedover! Det er ikke alltid det er så gode skiløyper her, og noen ganger har elgen tråkket midt i sporet, så jeg merker at det er litt mer utfordrende å snørekjøre i løssnø på stier. Men så gøy det er!

http://youtu.be/0C1fTqaBFCc

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.