fredag 15. april 2011

Nytt kamera

Den siste tiden har kameraet mitt ikke lenger vært til å stole på. Jeg har merket at det ikke alltid har fungert som det skal. Den siste uken har det blitt enda verre. Noen ganger får jeg ikke skrudd det på, så går det greit, og så er det plutselig helt dødt igjen. Det er kanskje ikke så rart med tanke på at jeg har hatt det i flere år og brukt det veldig mye, og da jeg kjøpte det, var det allerede et par år gammelt og mye brukt. Disse kameraene er jo ikke laget for å vare i evigheter. Ikke er det mye verdt lenger heller, så jeg føler at det er bortkastet å sende det på service for å se om noe kan gjøres, så da bestemte jeg meg for å skaffe et nytt. Ettersom jeg ikke akkurat hadde mange tusen liggende og slenge, kjøpte jeg et brukt kamerahus denne gangen også. Det er pent brukt og jeg fikk med kvittering inkludert garanti og superforsikring som fremdeles ikke har gått ut, så da satser jeg på at dette skal holde noen år og gi meg masse glede. Et liv uten kamera er som et liv uten mening – eller noe sånt. ;)

Jeg holder meg til Canon og har gått fra 350D til 40D. En av grunnene til at jeg valgte dette kameraet, sånn bortsett fra prisen, er at det tar ca. 6,5 bilder pr. sekund, i motsetning til 3 bilder pr. sekund som det gamle. Med tanke på at jeg tar veldig mye actionbilder, vil jeg merke stor forskjell her. I tillegg skal det også være et vesentlig bedre kamera enn mitt gamle, så jeg vil tro at dette dekker mine behov. Sånn bortsett fra hunder, er jo fotografering blitt min desidert største hobby.

Jeg kjøpte det i går og testet det bare litt inne i stua da jeg kom hjem, og her er noen av de første testbildene:

Bilde tatt inni stua uten blits kl. åtte på kvelden. 3200 ISO (det forrige kameraet gikk bare til 1600). Allerede her merker jeg altså stor forskjell. Det er forresten Casir som ligger og slapper av. 

Casir koser seg i sofaen. Synes bare uttrykket var litt søtt her. Her har jeg brukt blits.
I dag har jeg testet det enda mer. Vi møtte Tone med Todd og Augusta i Losby og gikk en runde med hundene. Jeg hadde håpet på sol og skikkelig fotovær, men dessverre var det overskyet. Sola prøvde å bryte gjennom skylaget, men tapte kampen. Selv om mye er likt med det gamle kameraet, er det også en del som er annerledes, så det tar nok litt tid før jeg blir helt vant til det, men jeg gleder meg veldig til å bli bedre kjent med det fremover. Altså vil jeg forhåpentligvis klare å ta bedre bilder etter hvert. Her er noen av bildene fra i dag (det går an å trykke på bildene for å se dem litt større):

Augusta synes at Spiff er litt innpåsliten. Cisco flørter for harde livet (noe han gjorde hele turen, så dette var Ciscos siste tur med tisper – han tar seg jo helt ut og skjønner ikke at kroppen ikke orker det lenger). 
Spiff er nesten på vei ut av bildet, men jeg er jo som kjent glad i litt action i form av hundespråk også, så det får gå.
Spiff har badet mens Todd sjekker temperaturen på vannet. 
Augusta.
Spiff får aldri nok av vann.
Casir flørter med Augusta.
Augusta syntes visst ikke at Casir var særlig sjarmerende. Sjekk Casirs uttrykk! :D (Husk at du kan trykke på bildet for å få det større.)
Spiff.

Todd.
Todd og Spiff.
Cisco fikk grovklippen før tur, og bad, føn og finklipp etter tur. Jeg valgte å barbere hele kroppen denne gangen. Ikke så pent, men veldig, veldig praktisk med tanke på at vi hver dag går i skog og mark og pelsen samler opp sand, kvister og borrer. Her ligger han til tørk før føn. 
 Cisco er ferdigklippet og ligger på saueskinnet i sofaen (som nå er dekket av laken og tepper, slik at den er hundevennlig). 

6 kommentarer:

  1. Utrolig fine bilder av flotte gutter. Vet du noe om når du blir søring igjen eller? Skulle gjerne hatt deg til å ta noen bilder av gutta mine. Får det ikke til selv.... Bare om du har tid altså. Noen foto tips hadde heller ikke vært så dumt

    SvarSlett
  2. For ei sur og grinete kjerring Augusta er som ikke vil være med på leken. ;-)

    SvarSlett
  3. Hihihi, nå fikk jeg meg en god latter :-D For et fantastisk uttrykk på Casir m Augusta!

    SvarSlett
  4. Tone: Takk for det! Det kan hende vi åpner hytta neste helg. I så fall sier jeg ifra. :) Kan selvfølgelig ta noen bilder og komme med tips, men jeg er ikke sååå dreven selv, altså. Merker at jeg sliter litt med å få det til med det nye kameraet.

    Augusta var meget flink til å si fra til de innpåslitne gutta, og jeg fniser for meg selv hver gang jeg ser på bildet av Augusta og Casir. Glad det ikke er Casirs vanlige uttrykk. ;)

    SvarSlett
  5. Gratulerer me nytt kamera, Kirsti! Synes det ser ut som du har god kontroll på det allerede - herlige bilder! Imponert over hvor lite støy det er på det også, dette ser bra ut!

    SvarSlett
  6. Hehe, fantastisk bra bilde av Casir og Augusta! Jammen meg kult og klare å fange et sånt øyeblikk :)

    SvarSlett

Her kan du legge igjen en melding. Hvis du ikke er logget på med en profil, kan du velge «navn/nettadresse» eller «anonym» i nedtrekksfeltet.